מטוסי F15 וטילים: ארה"ב תספק לישראל נשק בשווי 20 מיליארד דולר

ברקע הלחצים שמפעילים האמריקנים כדי להביא לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, ממשל ביידן הודיע לקונגרס כי אישר עסקאות נשק עם ישראל בשווי עשרות מיליארדי דולרים. הנשקים יחלו להגיע לארץ ב-2026, ובהם כ-50 מטוסי F15, כלי רכב טקטיים, טילים מתקדמים וכ-50 אלף מרגמות. גלנט: "סיוע חשוב - במיוחד בימים אלה"

זמן צפייה: 01:49

חרף האכזבה בוושינגטון בשל חוסר ההתקדמות במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, ממשל ביידן אישר אתמול (שלישי) שורת עסקאות נשק בשווי של כ-20 מיליארד דולר עם ישראל, שייצאו לפועל בשנים הקרובות. הודעה אודות עסקת הענק נמסרה אמש לקונגרס, והיא כוללת מכירה של מטוסי F15, פגזי טנקים, כלי רכב טקטיים, טילי קרקע-אוויר מתקדמים ומרגמות.

כלי הרכב וכ-50 אלף מרגמות צפויות להימסר לישראל במהלך שנת 2026, כשבשנה שלאחר מכן כ-32 אלף פגזים עבור טנקים יחלו להגיע גם כן. כ-50 מטוסי F15, יחד עם ציוד לתחזוקת המטוסים הקיימים בחיל האוויר, בשווי כולל של כ-18 מיליארד דולר יועברו לישראל בשנת 2029. טרם נמסר מתי יימכרו טילי הקרקע-אוויר, אך במחלקת המדינה ציינו כי מדובר בטילים "שמקורם בייצור חדש".

מטוס קרב F15 ישראלי
מטוס קרב F15 ישראלי | צילום: רויטרס

שר הביטחון יואב גלנט הודה לממשל האמריקני בציוץ שפרסם ברשת X, בו כתב: "מודה לידידיי בממשל האמריקני, למזכיר ההגנה, הגנרל לויד אוסטין ולמזכיר המדינה אנתוני בלינקן על אישור העברת הסיוע לישראל ותרומתם להתעצמות כוחה של מדינת ישראל".

"סיועה של ארה"ב למדינת ישראל במאמץ ההצטיידות, חשוב במיוחד בימים אלה",  המשיך גלנט, "העולם כולו - ידידנו ואויבנו צופים בעוצמת הקשר בין ישראל לבין ארה"ב, עוצמה שמשפיעה על המזרח התיכון והעולם הכולו ועל יכולותיה של מדינת ישראל להגן על עצמה ולסכל את אויביה".

"ארצות הברית מחויבת לביטחון ישראל, וזה חיוני לאינטרס הלאומי האמריקני שישראל תפתח ותתחזק יכולות הגנה עצמית. המכירה המוצעת עומדת בקנה אחד עם המטרות הללו", נמסר בהצהרה של מחלקת המדינה.

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג הודה לממשל האמריקני. "בעת שישראל ושירותי הביטחון שלנו נותרים בכוננות גבוהה, אני רוצה להביע את הערכתי ותודתי לבעלות הברית שלנו שעומדות לצדנו", כתב הרצוג ברשת X, "בייחוד ארצה להודות לנשיא ביידן ולהנהגה האמריקנית על מחויבותם האיתנה - במילים ובמעשים - לביטחון ישראל. יחד אנחנו עומדים זה לצד זה בהגנה על העולם החופשי".

ראשית טנק יום צה"ל עזה לוחמים פעילות כוחות גבעתי ברפיח
טנק של צה"ל ברפיח | צילום: דובר צה"ל

ההודעה על מכירת הענק לישראל מגיעה בעת בה הנשיא ג'ו ביידן מפעיל לחץ עצום במטרה להביא למימוש עסקת חטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס. מחר תיערך בדוחא פסגה בחסות אמריקנית יחד עם המתווכות קטר ומצרים, במה שהוגדר על ידי גורמים בישראל כ"הזדמנות האחרונה להחזיר חטופים חיים".

למרות הפערים הגדולים שנותרו, חמאס ככל הנראה ישלח נציגים מטעמו לפסגה מחר, בעיקר כדי לא להיתפס כצד הסרבן במו"מ. במצרים מביעים פסימיות וטוענים שהסיכויים להצלחה במגעים קטנים מאוד בעקבות המחלוקות המשמעותיות. מנגד, גורמים בקטר דווקא מספרים שניתן להגיע להסכמות שיאפשרו פתיחה של מו"מ כבר מחר.

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

לאחר הפרסומים הזרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף תנאים חדשים למתווה עסקת החטופים, פורסמו אמש במהדורה המרכזית פרטים אודות הדרישות שנוספו. ראש הממשלה דורש שלושה תנאים עיקריים: שחרור 33 חטופים חיים מהקטגוריה ההומניטרית; וטו ישראלי לגבי זהות המחבלים שישוחררו, בהם מחבלים עם דם על הידיים, והחלטה ישראלית לגבי אופן החזרה של העזתים לצפון הרצועה. חמאס לא יוכל ולפי שעה לא מעוניין לפעול לפי שלושת התנאים הללו.