שר החוץ כ"ץ: בלמנו את הטלת הסנקציות על בן גביר וסמוטריץ'

שר החוץ הודיע כי "בעזרת מאמצים מדיניים", במשרד החוץ הצליחו לבלום את יוזמת שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, להטיל סנקציות על השר לביטחון לאומי ושר האוצר. כ"ץ: "ההסכם הרשמי שהושג בין ישראל לאו"ם בנוגע למבצע חיסוני הפוליו בעזה סייע למהלך"

שר החוץ ישראל כ"ץ
שר החוץ ישראל כ"ץ | צילום: רויטרס

שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע הלילה (חמישי) כי במשרד החוץ הצליחו לבלום את היוזמה של שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, להטיל סנקציות על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "היוזמה של בורל להעביר שורת החלטות אנטי-ישראליות, בין היתר הטלת סנקציות אישיות על שרים ישראלים והחלטה על הפסקת אש חד צדדית - נבלמה בעזרת מאמצים מדיניים", נמסר מטעם השר.

לטענת כ"ץ, מה שסייע למהלך הוא דווקא ההסכם הרשמי שהושג בין ישראל לאו"ם בנוגע למבצע חיסוני הפוליו בעזה - שיחל בקרוב. בתוך כך, אחרי הפרסום בחדשות 13 אמש על אודות ההסכמה הישראלית להפוגה באש לצורך מבצע החיסונים, דובר חמאס אמר לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ארגון הטרור הסכים להפוגה הומניטרית שתימשך כשבוע. כמו כן, בכיר בארגון הבריאות העולמי אמר הערב כי צה"ל "התחייב לשלושה ימי הפוגה בשלושה אזורים שונים ברצועה" כדי לאפשר את המבצע.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: פלאש 90

שר החוץ הודיע כי שוחח עם שורת שרי חוץ מהאיחוד האירופי, בין היתר עם שרי החוץ של הונגריה וצ'כיה, כדי לבלום את היוזמה ולכנס דיון על הסכמי האסוציאציה בנושא יחסי ישראל-האיחוד האירופי. "דווקא עכשיו, כשישראל עומדת בפני איום של התקפה מאיראן ובעוד שישנה קואליציה בינלאומית רחבה שעומדת להגנתה של ישראל, החלטות שליליות של האיחוד האירופי נגד ישראל ישדרו מסר שגוי. זהו זמן רגיש במשא ומתן לעסקת חטופים, והחלטות חד-צדדיות נגדה יחזקו את חמאס במו"מ ויקשו על הגעה לעסקה", אמר כ"ץ.

"במהלך הדיון בפסגת שרי החוץ, החלה להתפתח דינמיקה שלילית נגד שר החוץ של האיחוד האירופי, וזאת לאחר שמספר מדינות כמו הונגריה וגרמניה הצהירו כי יתנגדו ויטילו וטו נגד כוונותיו להעביר החלטות נגד ישראל", הוסיף שר החוץ. "דווחים ששהו בתוך הדיון דיווחו כי שר החוץ האיטלקי הביע תמיכה בישראל, ואמר כי הטלת סנקציות על שרים ישראלים היא 'החלטה לא מציאותית'".

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

"בורל זעם על הקואליציה שהתגבשה נגדו, ושרים ששהו בדיון יצאו נגד כוונותיו ולא היה ניתן להשיג קונצנזוס בנושא, מה שלבסוף הוביל לכך שלא הייתה הצבעה בנושא. יש לציין שהמפגש סווג כ'לא רשמי'. לצד זאת, בורל נכשל גם להביא במהירות הסכמה בין שרי החוץ של האיחוד האירופי לקיים דיון מחודש על הסכמי האסוציאציה בין ישראל לאיחוד האירופי, על רקע האירועים והמלחמה בעזה", אמר כ"ץ, והדגיש: "מסתמן כי דיון בנושא האסוציאציה ייערך בהסכמה בחודש דצמבר - תחת הנשיאות ההונגרית האוהדת ולאחר עזיבתו של בורל את האיחוד האירופי, כאשר הנושאים שיעלו יהיו בהסכמת ישראל".

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל | צילום: רויטרס

כאמור, שר החוץ האירופי ג'וזפ בורל הודיע מוקדם יותר היום כי פנה לשרי החוץ של מדינות האיחוד בבקשה שיאשרו החלטה שתטיל סנקציות על "כמה שרים קיצוניים". בורל לא ציין שמות ספציפיים, אך הצעד שבו נקט מכוון ככל הנראה נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

בשיחה עם כתבים לפני שהחלה פסגת שרי החוץ האירופיים היום, בורל אמר: "יזמתי הליך שמטרתו לשאול את המדינות החברות אם הן רואות לנכון לכלול ברשימת הסנקציות שלנו כמה שרים ישראלים, ששיגרו מסרי שנאה בלתי מתקלים על הדעת נגד הפלסטינים וכן הציעו דברים הנוגדים בבירור את החוק הבינלאומי".