חשש בארה"ב מנאום נתניהו בקונגרס: "אין לדעת מה הוא יגיד"

בבית הלבן נערכים בדאגה לנאומו המתכונן של ראש הממשלה בוושינגטון, שצפוי להיערך בעוד כחודש. בממשל חוששים כי נתניהו יעביר ביקורת על הנשיא ביידן במהלך דבריו, וגורמים ששוחחו עם האתר "פוליטיקו" הבהירו: "הסרטון של נתניהו לא סייע כלל, והוא עלול להפוך את המצב לגרוע בהרבה מול הקונגרס". עד עתה לא קיבל רה"מ הזמנה לבית הלבן, אך גורמים אמריקנים בכירים טוענים כי זו צפויה להגיע בהמשך

זמן צפייה: 00:58

בממשל האמריקני נערכים לנאומו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני שני בתי הקונגרס בחודש הבא, מתוך חשש כי הוא עשוי לעורר פרובוקציות ולבקר במהלך דבריו את הנשיא ג'ו ביידן - בעת בה הוא מתמודד לכהונה שנייה בבית הלבן. כך דווח היום (ראשון) באתר האמריקני "פוליטיקו".

החששות לקראת ביקורו של נתניהו בוושינגטון גברו בקרב בכירים בממשל בעקבות הסרטון שפרסם ראש הממשלה, בו ביקר באנגלית את את ארצות הברית והאשים את הבית הלבן בעיכוב משלוחי נשק לישראל.

Wyhdac
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"הסרטון של נתניהו השבוע לא סייע כלל, אך הוא עלול להפוך את המצב לגרוע בהרבה כאשר ינאם בפני הקונגרס", ציין בכיר אמריקני שצוטט בדיווח של "פוליטיקו". גורם אחר בממשל האמריקני הבהיר: "אף אחד לא יודע מה הוא עומד להגיד".

על-פי שלושה גורמים ששוחחו עם "פוליטיקו", עד עתה לא נשלחה מהבית הלבן הזמנה רשמית לנתניהו עבור פגישה עם הנשיא ביידן. הגורמים ציינו כי הזמנה כזו צפויה להישלח בהמשך, שכן לדבריהם אי-קיום פגישה תהווה "סטירת לחי רצינית" עבור נתניהו, ולכן אין בכוונתו של ביידן לבצע צעד שכזה.

הקפיטול, וושינגטון די.סי
בניין הקפיטול | צילום: רויטרס

בסרטון שפרסם ועורר תרעומת בבית הלבן, ראש הממשלה אמר בין היתר: "לא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע לישראל נשק ותחמושת. ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, נלחמת על חייה נגד איראן ושאר אויבינו המשותפים". בתגובה לדברים, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר כי הממשל "ממשיך לבחון משלוח אחד של פצצות" - אך הבהיר ששאר המשלוחים נותרו ללא שינוי.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, תקף את נתניהו במהלך תדרוך עיתונאים ביום חמישי, ואמר: "הסרטון של נתניהו מאכזב במיוחד ותמוה. הערותיו על העברת הנשק שגויות, לא ראינו את זה מגיע. מה עבר לו בראש?"

עוד אמר: "אין עוד מדינה שעוזרת לישראל כמונו. עזרנו לעצור את המתקפה האיראנית - ואנחנו עדיין עוזרים לישראל בצרכי ההגנה שלה. הבהרנו בכמה רמות את החששות שלנו מההצהרות שלו. אין לנו שום מושג למה הוא הוציא את הסרטון הזה". נתניהו הגיב על דברי קירבי, וכתב בציוץ בטוויטר: "אני מוכן לספוג התקפות אישיות - ובלבד שישראל תקבל מארה"ב את התחמושת שהיא זקוקה לה במלחמה על קיומה".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט המריא הבוקר לביקור משלו בוושינגטון, במהלכו ייפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. פגישותיו של גלנט בבירה האמריקנית צפויות להתמקד בדיונים על המשך הפעולות הנדרשות להשגת מטרות המלחמה של ישראל בעזה, המאמצים המדיניים להשבת החטופים וכן בחידוש אספקת הנשק האמריקני לצה"ל.

"ארצות הברית היא בעלת הברית החשובה והמרכזית ביותר שלנו והקשרים בינינו חשובים במיוחד, אולי יותר מאשר אי-פעם בימים האלה", אמר שר הביטחון בטרם המריא לוושינגטון.

עוד הוסיף: "אפגוש בארצות הברית את מזכיר ההגנה, את מזכיר המדינה ובכירים נוספים בממשל האמריקני. בפגישות האלה אדון על הקורה בחזית עזה, בחזית לבנון - יש להן חשיבות מכרעת בעת הזאת. אנחנו ערוכים לכל פעולה שתידרש – גם בעזה, גם בלבנון וגם במקומות נוספים".