נתניהו באו"ם: "לא רוצים ליישב את עזה; חייבים להכריע את חיזבאללה"

ראש הממשלה נשא דברים בעצרת הכללית שם האו"ם, ואמר: "לא תכננתי להגיע לנאום, אך שמעתי את השקרים של חלק מהנואמים כאן". עוד התייחס לאיום האיראני: "עלינו לעשות מה שניתן כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני". על הלחימה בצפון הוסיף: "לא ננוח עד שתושבינו יחזרו לבתיהם"

זמן צפייה: 34:40

לאחר כמעט שנה מפרוץ המלחמה, ובשיאה של המערכה מול חיזבאללה, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שישי) בעצרת הכללית של האו"ם. בנאומו אמר: "ישראל משתוקקת לשלום, עשתה שלום ותעשה שלום, אך אויבנו רוצים להשמיד אותנו". עוד אמר: "אנחנו לא רוצים ליישב את רצועת עזה".

נתניהו אמר כי לא תכנן לנאום השנה בעצרת הכללית, אל הוסיף כי "אחרי ששמעתי את השקרים של חלק מהנואמים, החלטתי להגיע ולהעמיד את הדברים על מקומם". עוד אמר: "אנחנו מתמודדים מול אויבים אכזרים, ועלינו להתגונן. הם לא מחפשים רק להשמיד אותנו, אלא להחזיר אותנו לתקופה של טרור ואפלה". על האיום האיראני אמר: "עלינו לעשות מה שניתן כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".

נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם
נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

עוד אמר: "ב-7 באוקטובר אלפי מחבלי חמאס בתמיכת איראן מעזה נכנסו לישראל וביצעו זוועות שלא ניתן להעלות על הדמיון. הם רצחו יותר מ-1,200 אנשים, הם ערפו ראשים של גברים, אנסו נשים, שרפו משפחות שלמות כשהן בחיים, רצחו תינוקות, במראות שמזכירים את השואה. הם חטפו 251 בני אדם מיותר מעשר מדינות וגררו אותם למרתפים ולמנהרות בעזה".

"צריכים לתמוך בישראל לא רק בהדיפת התוקפנות של איראן, צריך להצטרף גם לישראל בעצירת תכנית הגרעין האיראנית. ובגוף הזה, במועצת הביטחון, אנחנו נקיים דיון בעוד כמה חודשים, ואני קורא להחזיר לתוקפן שוב את הסנקציות נגד איראן, כי עלינו לעשות כל שבכוחנו כדי לוודא שאף פעם לא תשיג איראן נשק גרעיני", אמר.

ראש הממשלה הוסיף: "אני רוצה להבטיח לכם שאנחנו לא ננוח ונשקוט עד שנחזיר את כל החטופים הנותרים, וחלק מבני משפחות החטופים נמצאים כאן היום. נמצאים איתנו אלי שתיוי, אשר בנו עידן נחטף ממסיבת הנובה. זה היה כל פשעו, מסיבה. והמרצחים הרצחניים הללו חטפו אותו. קובי סמרנו, אשר בנו יונתן נרצח ושהגופתו נלקחה למנהרות חמאס. הם מחזיקים בגופה כבת ערובה. סאלין אל-אטרש, אשר אחיו מוחמד, חייל ערבי ישראל ואמיץ נרצח, וגם גופתו שלו נחטפה לעזה, וכך גם הגופה של ענבר, בתה של יפעת היימן, אשר נרצחה בברוטליות באותה מסיבה".

נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם
נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

על רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה אמר: "מה שאנחנו רוצים זה אזור מפורז ולהסיר את הרדיקליות, ורק אז נוכל להבטיח שהסבב הזה יהיה אחרון. אנו מוכנים לעבוד עם שותפים אזוריים ואחרים כדי לתמוך בממשל אזרחי בעזה, ובאשר לחטופים, יש לי מסר לשובים העזתיים - שחררו אותם. שחררו את כולם, אלה שחיים היום חייבים לחזור בחיים. כל מה שצריך לקרות הוא שחמאס ייכנע, יניח את נשקו וישחרר את כל החטופים. אבל אם לא יעשו כך, אנחנו נאבק עד שנשיג את הניצחון המוחלט".

על המשך הלחימה בלבנון: "ישראל חייבת גם להכריע את חיזבאללה בלבנון. הוא ארגון טרור חזק ביותר, ויש לו זרועות אשר מגיעות לכל מקום בעולם. הם רצחו יותר אמריקנים ויותר צרפתים מאשר כל ארגון טרור אחר, פרט לבן לאדן. הם רוצחים אזרחים של הרבה מדינות שיושבות כאן באולם והוא תקף את ישראל ללא כל פרובוקציה".

נתניהו מציג את מפת הטרור של איראן באו"ם
נתניהו מציג את מפת הטרור של איראן באו"ם | צילום: רויטרס

בזמן עלייתו של נתניהו לדוכן הנאומים, חלק מהנוכחים באולם מחו בקריאות בוז, ואף היו מי שהחליטו לצאת מהמליאה. מדובר בתמונות חריגות ולא נפוצות בזמן סבב נאומים בעצרת האו"ם. עוד לפני הנאום, במספר מוקדים בניו יורק התאספו מפגינים פרו-פלסטינים למחות נגד ישראל ונגד נתניהו. במקביל, במהלך הנאום צפוים להפגין בני משפחות חטופים מחוץ למבנה האו"ם, במטרה להעביר מסר לקהילה הבינלאומית כי העם בישראל בעד עסקת חטופים.

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם באו"ם | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם ביום שלישי בפעם האחרונה כמנהיג העולם החופשי בפני העצרת הכללית של האו"ם, שנפתחה בניו יורק בפעם ה-79 ברקע שלל אתגרים גלובליים, והתייחס לחזונו עבור עתידה של ארצות הברית, למשבר האקלים, למלחמה באוקראינה, המלחמה ברצועת עזה - וההסלמה במערכה בין ישראל לחיזבאללה.

במהלך הנאום, אחד האחרונים שלו בכלל על הבמה הבינלאומית בטרם יעזוב את תפקידו בחודש ינואר הקרוב, הנשיא ביידן התייחס בהרחבה למתיחות הנמשכת במזרח התיכון, ולמתקפת הטרור שהביאה לפתיחת המלחמה ברצועת עזה. "למדינות העולם אסור להתעלם מהזוועות שבוצעו ב-7 באוקטובר", אמר, ופירט: "מחבלי חמאס פלשו לישראל ושחטו 1200 אנשים, ביניהם אנשים שרקדו במסיבה, וביצעו מעשי אונס ואלימות מינית. אני פגשתי משפחות חטופים והן עוברות סבל בלתי יתואר".

אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם
אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

אתמול נאם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ותקף את ישראל: "אני מייצג עם שעובר רצח עם שמבצעת ישראל בכוונה". עוד הצהיר אבו מאזן כי ביום שאחרי סיום המלחמה, הרשות הפלסטינית צריכה להיות זו שתשלוט ברצועת עזה. "ישראל צריכה להפסיק את המלחמה בלבנון ובעזה באופן מיידי", אמר אבו מאזן, ופנה להקהילה הבינלאומית: "צריך להטיל סנקציות כלכליות על ישראל". לאחר מכן תקף גם את ארצות הברית ואמר כי "לא מגיע למדינה כזו להיות חברה באו"ם. היא מונעת מאיתנו את החברות בארגון". הוא הוסיף: "רוב המבנים והבתים הושמדו, 75% מעזה הושמדו. ישראל תיענש על מעשיה".

יו"ר הרשות הפלסטינית המשיך בהתייחסותו לתקופה שתגיע אחרי סיום המלחמה ברצועת עזה. לדבריו, ישנם מספר צעדים שצריכים להינקט. "קודם כל, הפסקת אש מוחלטת בעזה", אמר אבו מאזן, והוסיף: "הפסקת הטרור של מתנחלים בגדה המערבית ומזרח ירושלים, והכנסת סיוע הומניטרי בכמויות גדולות לעזה".

עוד אמר כי נדרשת "נסיגה מלאה של צה"ל הרצועה. לא ניתן סנטימטר אחד של עזה". עוד אמר כי הוא דורש "את חזרתם של כל הפליטים לבתיהם. נתניהו רוצה את כל הפליטים מהרצועה במצרים או בירדן, אנחנו לא נקבל את זה". אבו מאזן הוסיף כי נדרשת כניסה של ארגונים בינלאומים כמו אונר"א כדי לטפל באוכלוסיה המקומית.