צילומי לוויין ותכתובות: המודיעין שהעבירה ארה"ב לפני חילוץ החטופים

לפי תחקיר ה"וושינגטון פוסט", מתחילת המלחמה ארה"ב מעבירה חומר מודיעיני רב לישראל, אשר תרם גם לחילוץ ארבעת החטופים בשבוע שעבר. נטען כי האמריקנים מעבירים מידע הקשור לחטופים, ואף הטיסה לישראל מומחים בנושא. עם זאת, גורם אמריקני טען כי בישראל ממשיכים להאמין שארה"ב מסתירה מידע רלוונטי

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מאז מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, ארה"ב הגבירה את איסוף המודיעין על ארגון הטרור בעזה, ושיתפה עם ישראל כמות גדולה של צילומי מזל"טים, צילומי לוויין, יירוט שיחות וניתוח נתונים, חלקם על ידי בינה מלאכותית. מידע שעזר לישראל גם במיפוי תמונת החטופים ברצועה, ואף תרם למבצע החילוץ של אלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב בשבוע שעבר. כך עולה מתחקיר שפרסם היום (שישי) ה"וושינגטון פוסט" האמריקני.

לפי התחקיר, היקף המודיעין ששיתפה ארה"ב עם ישראל עזרה  לסיכול טרור ולמאבק בתוכנית הגרעין של איראן. נטען כי ממשל ביידן אסר על ישראל להשתמש בחומרים שסופקו כדי לפגוע במחבלי חמאס בפעולות צבאיות, אלא רק כדי לאתר חטופים, ואת ההנהגה הבכירה של חמאס - כולל מנהיגה ברצועת עזה יחיא סינוואר, ומפקד הזרועה הצבאית מוחמד דף.

אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב ברגעי החילוץ
אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב ברגעי החילוץ | צילום: דוברות המשטרה

מהתחקיר עלה כי בשבועות הראשונים של המלחמה, גורמים ישראלים האחראים על איתור החטופים ביקשו מידע ספציפי מארה"ב כדי לעזור בגישור פערים ובהצלבה אל מול מידע שהושג ממקורות אחרים, אמרו גורמים אמריקנים וישראלים המעורים בפרטים. בכיר ישראלי אמר: "הם סיפקו לנו כמה יכולות שמעולם לא היו לנו לפני 7 באוקטובר". עוד ציין כי האמריקנים סיפקו תמונות לוויין מפורטות שהיו חסרות לישראל.

בנוסף לחומרי מודיעין, התמיכה של ארה"ב כללה שיתוף של ניסיון רב בחילוץ חטופים של כוח JSOC - פיקוד המבצעים המיוחדים המשולבים - שחבריו הגיעו לישראל ועבדו בשיתוף פעולה עם בכירי מודיעין אמריקנים, כבר זמן קצר לאחר תחילת המלחמה.

הרס ברצועת עזה
הרס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

החילוץ המוצלח ביום שבת שעבר הסתמך על מידע מדויק בדבר מקום הימצאם של ארבעת החטופים. רמת מודיעין שהייתה חסרה לישראל במשך שנים בעזה, בשל הסתמכות יתר על טכנולוגיה וכישלון בבניית רשת של משתפי פעולה בשטח. מיעוט המודיעין האנושי, בין היתר, היה אחראי לכישלון בזיהוי ובהבנה של אירוע 7 באוקטובר, כך לפי גורמים המעורים בנושא.

עם זאת, ולמרות שיתוף הפעולה הפורה בין שתי המדינה, גורם אמריקני בכיר טען כי הממשל מתוסכל מאוד מגישתה של ישראל, שדורשת עוד ועוד מארה"ב, מתוך אמונה כי היא מסתירה מידע. בנוסף אמר הגורם כי הבית הלבן מודאג מאוד מההדלפות הישראלית, וציין כי "אם היינו יכולים להוציא לפועל מבצע צבאי אמריקני לשחרור החטופים בעלי האזרחות - היינו עושים זאת. אם היה לנו מידע קונקרטי על חטופים אמריקנים והיינו מגלים שהם בחיים, היינו יכולים לפעול ולשחרר אותם. בפועל אין יותר מידי מידע".