יש מקרים בהם חוסר הטיפול זועק לשמיים - רצח נשים זה קצה הקרחון

כעשרים נשים נרצחות על רקע מגדרי מדי שנה, ועשרות אלפי נשים וילדות וילדים סובלות מטרור מבית. כיצד ניתן להציל את הנרצחת הבאה? מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, להחזיר את הביטחון, הרווחה והחיים של הנשים יקבלו חלק מרכזי בסדר העדיפות הלאומית

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל
מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל | צילום: צילום: עו"ד יפעת יפה

אנחנו צריכים וצריכות לפעול בשלושה מעגלים: המעגל הראשון הוא המעגל הישיר מעשי אלימות. אין טיפול מספק במקרה של אלימות במשפחה – אין מספיק מקלטים ופתרונות לנשים שנפגעו מאלימות, כולל דירות מעבר, שיקום ביציאה מהמקלט והבטחת הכנסה במידת הצורך, המענה מצד המשטרה ובתי המשפט לוקה בחסר ואין טיפול מספק בגברים אלימים. יש מקרים בהם חוסר הטיפול זועק לשמיים. שתי נשים נרצחו השנה אחרי שבני זוגם נכלאו בגלל אלימות נגדם, לא עברו טיפול ושוחררו חזרה לבית. אנחנו מקדמות היום מדיניות בה יכירו שתקופת המעצר תיחשב כחלק מהמאסר רק אם הפוגע הסכים לקבלת טיפול.

עוד בנושא:

נורות אזהרה: כך תזהי כבר בתחילת הקשר שאת נמצאת בזוגיות אלימה

לכל אישה יש שם: מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן או קרובי משפחתן

לישון עם האויב: נשים שניצלו מרצח ע"י בני זוגן - שוברות שתיקה

את לא לבד - איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

אך לא די בזה. המעגל השני כולל את הילדים והילדות שנחשפו לאלימות. אין טיפול מערכתי במי שבעברם גדלו בסביבה אלימה, למרות שהמחקרים מראים שעבור בנים בצל האלימות יש סיכוי גבוה יותר שיהפכו לפוגעים, בעוד בנות מועדות יותר להיות קורבנות לפגיעה. התוצאה ההרסנית היא שנוצר מעבר בין-דורי של אלימות שצריך להפסיק אותו, ולא משקעים בו היום כמעט משאבים. זה דורש תקשורת צמודה בין הרווחה למסגרות החינוך, כדי להציל את הילדות והילדים.

המעגל השלישי זו החברה כולה. אין טיפול חברתי רחב, ובראש ובראשונה זועק היעדרו של חינוך לשוויון מגדרי בגילאים הצעירים. כשאנחנו מחנכים את הבנים שלנו לא להביע רגשות, יש לזה מחיר. כשאנחנו מחנכים את הבנות שלנו שהתפקיד שלהן הוא להכיל ולטפל – אנחנו לא נותנים להן את הכלים לזהות מצבים מסוכנים. זה נושא שלא מופיע בתוכנית הלאומית שאימצה הממשלה, ולא מיושם כמעט בכלל.

רצח נשים זה קצה הקרחון של סוגיית האלימות במשפחה ואלימות נגד נשים בכלל. זאת סוגיה שגובה מחיר חברתי עצום מכולנו. הממשלה חייבת לחזור ליישום התוכנית הלאומית שהתקבלה בהחלטת הממשלה ביולי 2017, לתקצב אותה במלואה ולוודא שהמשרדים והגופים הממשלתיים השונים עובדים בתיאום וסנכרון. יש פתרונות ידועים, אבל כדי שהם ליישם אותם צריך שהביטחון שלנו, הרווחה שלנו והחיים של נשים יקבלו חלק מרכזי בסדרי העדיפויות הלאומיים.

הכותבת היא מנכ"לית שדולת הנשים בישראל

עוצרים את האלימות נגד נשים - הצטרפו למאבק