איפה נכשלנו, אנחנו, כחברה וכהורים בחינוך?

"עלינו להביט ביושר במראה ולקחת אחריות- אם חפצי חיים ערכיים אנחנו, עלינו לקחת אחריות כחברה על מקרים מזעזעים מסוג זה": חברת הכנסת איילת שקד קוראת לכל אחד ואחד מאיתנו לתלות בבית את תעודת העניות הערכית והחברתית שקיבלנו עם מקרה האונס באילת

איילת שקד

ברוח תחילת שנת הלימודים אני מבקשת לחזור לאונס באילת. כי בסוף - הכל מתחיל בחינוך. חינוך של ההורים בבית, חינוך בבית ספר, חינוך בהסברה על הנזקים שבשתייה מופרזת וחינוך לכבד נשים ולהקשיב להן.

אני, כאדם, כאמא וכאישה בפרט, מתקשה אפילו לדמיין מה עבר על אותה נערה צעירה, בסך הכל בת 16, מה הרגישה ברגעים האיומים הללו, וכשאני עוצמת את העיניים – הראש מסתחרר מחרדה, הבטן מתהפכת מבחילה והלב נשבר לרסיסים, וזה רק מהמחשבה.

איך ייתכן, שגברים מנצלים את העובדה שהיא רק נערה בת 16, שיכורה כלוט, שוחטים ביודעין את נפשה ושודדים ממנה באלימות ברגע אחד את נעוריה. איך? איך למען השם זה קורה בחברה שלנו?

עוד בנושא:

נורות אזהרה: כך תזהי כבר בתחילת הקשר שאת נמצאת בזוגיות אלימה
לכל אישה יש שם: מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן או קרובי משפחתן
לישון עם האויב: נשים שניצלו מרצח ע"י בני זוגן - שוברות שתיקה
את לא לבד - איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

אחרי האסון שקרה לנערה הזו, היא כבר לא תשוב להיות אותה נערה. רצחו את האדם שהיא יכלה להיות.
הנערים שעשו את המעשה האלים, המכוער, והנבזי הזה צריכים לקבל את העונש הכבד והחמור ביותר. אין על זה ויכוח. אולם, האם זה פוטר אותנו מאחריות? לאחריות לכך שעוד מקרה כזה לא יתרחש? איך אדם צלול בוחר להשתתף בזוועה הרומסת צלם אנוש? איפה נכשלנו, אנחנו, כחברה וכהורים בחינוך? האם אנחנו יכולים להגיד עם יד על הלב שהם קיבלו את החינוך הראוי? שידינו לא שפכו את דם הנערה התמימה הזו?

חינוך, חינוך ועוד פעם חינוך.
העונש, מרתיע ככל שיהיה, והוא כמובן חייב להגיע, לא יהווה ערובה לכך שמקרים כאלה לא יישנו- אך חינוך נכון – דווקא כן. כי הכל מתחיל בחינוך.

בחינוך שאנחנו מקבלים בבית, בסל הערכים שאנחנו מציידים את ילדנו, בגבולות שאנחנו שמציבים - מה מותר ומה אסור, איך לדבר ואיך להיות בני אדם. חינוך חייב להיות מקרוב, עם בקרה ושיח ולא בשלט רחוק.

בחינוך הפורמלי אותו מקבלים ילדינו בבית הספר, מה עומד לנגד עיניה של מערכת החינוך? האם בסוף 12 שנות לימוד המטרה של מערכת החינוך היא להוציא את תלמידיה בני אדם ואזרחים בוגרים, אחראים וטובים יותר? או רק להשיג ציוני בגרות? מערכת החינוך צריכה לשאול את עצמה האם היא שמה על זה דגש והאם היא מתייחסת לנושא מספיק ברצינות.

צריך להעביר מסרים ברורים בעולם שלא תמיד ברור לבני נוער - שתייה (שאינה מומלצת בכל מקרה) מופרזת יכולה להוביל למעשי אונס ואלימות, ואף להרג. וכן, להתמודד גם עם מציאות הפורנו הנגיש לכל נייד- עלינו להסביר להם שהמציאות המשתקפת מסרטי פורנו היא מדומה, שככה לא נראית אהבה.

איך אנחנו מחנכים את הטוקבקיסטים עם אמירות כמו "היא הייתה שיכורה", "מי נותן לילדה בת 16 לנסוע לבד לאילת?", "היא הביאה את זה על עצמה" להישאר בצד. כי זו לא הנקודה. וזו גם לא צריכה להיות הנקודה.

כל אחד ואחד מאיתנו צריך לתלות בבית את תעודת העניות הערכית והחברתית שקיבלנו עם המקרה הזה ועם עוד מקרים נוספים לצערי. עלינו להביט ביושר במראה ולקחת אחריות- אם חפצי חיים ערכיים אנחנו, עלינו לקחת אחריות כחברה על מקרים מזעזעים מסוג זה.

ואני פונה אליכם, אל כולכם,
תהיו ערים, רגישים ופשוט תזכרו שהאחריות היא של כולנו- כהורים, כמחנכים, מבוגרים וצעירים כאחד, ללא הבדלי גישה, דת, או דעה פוליטית

עוצרים את האלימות נגד נשים - הצטרפו למאבק