דיווחים באיראן: חילופי אש בשלושה מוקדים בטהרן

כוחות ביטחון הנאמנים לנשיא אחמדינג'אד פתחו באש לעבר תומכיו של מוסאווי במוקדים שונים בצפון טהרן - מרכז כוחו של הרפורמיסט האיראני • בתקרית אש מוקדמת יותר נהרג לפחות מפגין אחד ורבים נפצעו • נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, אומר בקרב מקורביו כי המערב עומד מאחורי הפגנות התמיכה במוסאווי

(41 שניות)

סוכנות הידיעות הזרות מדווחות הערב (שני) על הרוג אחד לפחות מירי במהלך הפגנות תומכי האופוזיציה באיראן. על פי הדיווחים אנשיו של הנשיא אחמדינג'אד פתחו בירי לעבר המפגינים, שניסו לפרוץ לתוך בניין בו יושבת המליציה הדתית, הנאמנה לנשיא. האש התשפטה גם למוקדים אחרים בצפון טהרן.

הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 10", צבי יחזקאלי אומר כי "אחמדינג'אד לא יצא היום לתקשורת, אך הוא מעביר מסרים לפיהם הוא מאשים את המערב כי הם דוחפים את יריבו - מוסאווי - להמשיך ולצאת כנגדו בגלוי".

עוד מדווח יחזקאלי כי "אחמדינג'אד הציע למוסאווי לשבת עימו בממשלת אחדות - אך לאור התמיכה שהוא מקבל מהמערב - מוסאווי סירב ובמקום זאת יצא לרחובות והכריז על כך שהוא מוכן להתמודד בבחירות חדשות".

"בקרב כוחות הביטחון", מספר יחזקאלי, "יש פיצול - אמנם רבים נאמנים לאחמדינג'אד ולוקחים חלק בניסיון לפזר את ההפגנות, אך חלק נאמנים למוסאווי ולא בטוח שיסכימו לפתוח באש לעבר המפגינים". עוד דיווח כי מוסאווי קורא לתומכיו להמשיך בדרך פעולה זו - של הפגנות המוניות לא אלימות. באיראן אומרים כי מדובר בצעד אמיץ - הפגנות מסוג אלה אינן מאושרות על ידי הממשל.

וברחוב - שם מחלחלת ההבנה על היקף הזיופים במערכת הבחירות. מריאם סדגאתי, צעירה איראנית אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי "אני בסך הכל רוצה את הקול שלי חזרה, אנחנו לא גנבים או פושעים". למרות שידיעות על כך שהמשטר ניתק את הציבור מרשת האינטרנט החברתית "פייסבוק" והטיל מגבלות נוספות, גולשים רבים הטוענים כי הם מאיראן מעלים ידיעות לרשת "טוויטר".

בין היתר כתבו שם כי "אנחנו ברחובות טהרן וכמעט שלא מצליחים לראות דבר מרוב המפגינים הנוהרים לכיכרות", כתב אחד מהם. אחר כתב כי כדאי לא להגיע ברכב למקומות הומי האדם ואף הזהיר "אל תלכו לבד ברחובות - שלא יתפסו אותכם".

מזכ"ל האו"ם: לכבד את רצונו האמיתי של העם האיראני

משרד החוץ האמריקני הביע את דאגתו העמוקה מהדיווחים על העימותים האלימים ברחובותיה הראשיים של טהרן בירת איראן, על רקע תוצאות הבחירות, וקרא לממשל האיראני לקיים חקירה מעמיקה בדבר האשמות לאי סדרים בבחירות.

בהודעה שפרסם דובר הלשכה המדינית נמסר: "אנו מודאגים מאוד מהדיווחים האחרונים על האלימות,מעצרים וככל הנראה אי סדרים".

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, הודיע כי הוא יעקוב בעניין אחר פרסום מסקנות החקירה בנושא תוצאות הבחירות ואמר כי "יש לכבד את רצונו האמיתי של העם האיראני".

(4:18 דק')