עימות בכנסת: "לאפשר פעילות תוכנית הסובלנות ללהט"ב מ-1 בספטמבר"

בעקבות הפרסום בחדשות 13: ועדת החינוך דנה בקיצוץ בתוכניות לסובלנות ללהט"ב. חברי הכנסת יוראי להב-הרצנו וגלעד קריב דרשו לאפשר למנהלי בתי ספר להזמין תוכניות כבר בקיץ הקרוב - ולא מדצמבר, כפי שקובעת התוכנית הנוכחית. קריב התעמת עם מנכ"לית ארגון "שוברות שוויון", שדרשה לאפשר להורים לבחור אם ילדיהם ייחשפו לתוכניות: "לא ניתן לדרוס את הערכים הליברליים - בשם הליברליות"

זמן צפייה: 00:33

אחרי שפורסם בחדשות 13 כי משרד החינוך ביצע קיצוץ דרמטי בתוכניות החינוך לסובלנות בנוגע לקהילת הלהט"ב, בועדת החינוך של הכנסת התקיים היום (שני) דיון סוער בנושא. במהלך שיזם חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), נציגי המשרד הסבירו מה היה התהליך שהביא לקיצוץ - אותו מנע, בסופו של דבר, שר החינוך יואב קיש, בשל הסערה הציבורית שהתעוררה סביב הנושא.

למרות החלטתו של קיש, מנהלי בתי ספר יוכלו להזמין תוכניות רק מחודש דצמבר הקרוב. במהלך הדיון, דרשו חברי הכנסת גלעד קריב (העבודה) ולהב-הרצנו לאפשר למנהלים להזמין תוכניות כבר מהקיץ הקרוב, בעת בניית התקציב לשנת הלימודים שבפתח. נציגי משרד החינוך השיבו כי ינסו לבצע שינויים בהליך וימסרו תשובה בדיון עדכון שיתקיים בהמשך.

במהלך הדיון שהתקיים היום, פרץ ויכוח סוער בין חברי הכנסת למנכ"לית ארגון "שוברות שוויון" נעמה זרביב, שביקשה לאפשר להורים לבחור אם ילדיהם יחשפו בבתי הספר לתוכניות לסובלנות. קריב תקף: "לא נאפשר לכם לדרוס את הערכים הליברליים - בשם הליברליות".

ח"כ מירב כהן (יש עתיד) מסרה: "אחרי כל ההסברים הבירוקרטיים, אני חושבת שכסף למטרה אחרת כן היה עובר. זה לא בגלל הדרג המקצועי, אם זה היה חשוב לשר - הוא היה יודע ללחוץ ולעמוד על הדברים. המלחמה היא לא הסבר טוב לכך שהכסף לא עבר, כי המלחמה רק מחריפה את הצורך. צריך לחבר את הדברים לתמונה הגדולה. המדינה בוערת, פיזית ומטאפורית, בכל הגזרות. זה עוד חלק מההפיכה שלא עוצרת, היא משנה את פני המדינה בתהליך מזדחל. צריך לבחור איזו מדינה הציבור רוצה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406041032' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_98xw7ors' duration='33']

לקראת הדיון, בתנועת "בוחרים במשפחה" שיגרו מכתב ליו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסי טייב (ש"ס), בו תקפו את עצם קיום הדיון: "כותבי הבקשה נמצאים ביקום אחר ולא מודעים לכך שמדינת ישראל נמצאת במלחמה כבר יותר מחצי שנה, מציאות שמחייבת קיצוץ בכל מה שלא תורם למאמץ המלחמתי ולניצחון". בתנועה התנערו מהטענה כי חלה עלייה באלימות כלפי הקהילה הגאה: "נטען כי בשנה החולפת חלה עלייה של 400% באלימות כלפי להטבי"ם", כתבו, והוסיפו כי הנתון "נראה מופרך - אלא אם כן הכוונה לאלימות שהפעילו מחבלי הנוח'בה כלפי כלל אזרחי המדינה ובכלל זה התלמידים הלהטבי"ם".

עוד נכתב כי "בישיבת הוועדה לזכויות הילד טענו כל נציגי המשרדים שאין בידם שום סימנים מעידים ועדויות לעלייה באלימות עליה מדווחים ארגוני הלהט"ב. בהחלטות הוועדה דיווח משרד החינוך כי התקנה התקציבית 'חינוך לסובלנות' לא מומשה כלל בשנה האחרונה - אם כן מה טעם לתקצב מחדש דבר שאין בו שימוש?", תהו בתנועת "בוחרים במשפחה".

חבר הכנסת גלעד קריב
חבר הכנסת גלעד קריב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

נזכיר כי בחודש מרץ פורסם בחדשות 13 שמשרד החינוך הוציא לפועל קיצוץ דרמטי של 85% מתקציב "תוכנית לסובלנות", שמטרתה להעביר מסרי סובלנות בנוגע לקהילה הגאה. בעקבות זאת, יוקצו לתוכנית בתקציב 2024 כ-300 אלף שקלים במקום 3 מיליון. כתוצאה מכך, 4,200 סדנאות בנושא סבלנות יבוטלו - ו-145 אלף תלמידים לא ייחשפו לתכנים המועברים בהם.

זאת, דווקא כאשר ארגוני חינוך להט"בים מזהים בבתי הספר עלייה במקרי האלימות המופנים נגד תלמידים המשתייכים לקהילה. מור נהרי, מנכ"לית ארגון חוש"ן שנעביר חלק ניכר מהסדנאות שבוטלו עקב הקיצוץ, שיגרה מכתב לשר החינוך קיש, בו ביקשה למצוא פתרון לפני חופשת פסח ותחילת תקיפת הבגרויות.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בהמשך, בתום פגישה בין קיש להנהלת ארגון חוש"ן, הודיע השר כי התקציב למערכי השיעור יועבר במלואו בטווח הזמן המיידי. מטעמו של קיש נמסר כי השר נפגש עם הנהלת הארגון, בנוכחות צוות המשרד והשירות הפסיכולוגי הייעוצי. "במהלך הפגישה הביע השר עמדה נחרצת התומכת בחינוך לסובלנות, והודיע כי הכסף זמין במלואו לשימוש בתי הספר ברחבי הארץ עוד השבוע - וכי לא חל קיצוץ בתקציב בשנת הלימודים הנוכחית", נמסר.