קיש: "עשיתי הכול כדי למנוע שביתה"; ארז: "חצאי אמיתות"

יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר כי "בשל סירובו העיקש של האוצר לחתום על הסכם קיבוצי - תושבת תחילת שנת הלימודים בחטיבות העליונות". הוא הפציר במורים "לא להישמע להצהרות השקריות של סמוטריץ'". פרסום ראשון: חרף השביתה - משרד החינוך פועל לפתוח מסגרות לתיכונים בעוטף ובצפון

זמן צפייה: 15:07

יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע הערב (חמישי) על שביתה בתיכונים ב-1 בספטמבר, "בשל סירובו העיקש של האוצר לחתום על הסכם קיבוצי בדבר תוספת שכר ותנאי עבודה עם המורים" – ובריאיון למהדורה המרכזית הוא אמר: "הבעיה של הכסף היא משנית. יש עניינים מהותיים יותר. אפשר להגיע לסיכום בכל הנוגע לנושאים הכלכליים – אך לא בחוזים האישיים של המורים". לשיטתו, "פגיעה בחוזים האישיים היא צעד ראשון בניצול תשומת הלב הציבורית בדרך להפרטת מערכת החינוך".

גם שר החינוך יואב קיש הגיע לאולפן חדשות 13 – ואמר כי "רן ארז מוביל לשביתה מיותרת לחלוטין. לפני שנה הגענו להסכמות, לחצנו ידיים ופתחנו את השנה, בדיוק אותה נקודת זמן כמו עכשיו. אני עמדתי בכל ההתחייבויות, דאגתי שכל המסגרת התקציבית באוצר תימסר למורים, שלא יירד שקל אחד למרות העיצומים והשנה הקשה. אנחנו בהסכם מצוין שהוא באותה מסגרת תקציבית - לא ירד אפילו שקל אחד".

"אפילו 800 שקלים שהמורים היו צריכים לקבל כל חודש מ-1 בספטמבר, שמגיעים לצד 9,600 שקלים שיינתנו למורים - חצי עכשיו וחצי עם פתיחת השנה הבאה - בכפוף לכך שלא יהיו עיצומים ושביתות", הוסיף שר החינוך. "יו"ר ארגון המורים מסכן כמעט 10 אלף שקלים לכל מורה בכך שהוא מכניס אותם לשביתה".

כיתה ריקה בבית ספר בתל אביב. ארכיון
כיתה ריקה בבית ספר בתל אביב. ארכיון | צילום: פלאש 90

"אני רוצה לדאוג שהכל יקרה, אבל אם בארגון באמת יפתחו בשביתה  - יש פה מחיר מאוד כבד למורים", אמר קיש, "המהלך הזה הוא חסר אחריות, זה הסכם טוב עם תוספות שכר ומענקים, שרן ארז הסכים לא כבר בשנה שעברה. כנראה שבצד השני יש בעיות ארגוניות או פוליטיקה פנים-ארגונית שבגללן רן ארז מתעקש לשבות. יחד עם זאת, הדלת שלי פתוחה עד כניסת השבת ומיציאת השבת - והלוואי שהוא יתקשר. מי שחותם על ההסכם הם האוצר וארגון המורים. ברור שיש לי אחריות, ועשיתי הכל כדי לא להגיע למצב הזה בנקודת הזמן הזאת".

כאמור, ארז הודיע מוקדם יותר היום כי הוחלט להשבית את תחילת שנת הלימודים תשפ"ה ב-1 בספטמבר בחטיבות העליונות, כולל כיתות י"ג-י"ד - בכל מערכת החינוך. "אני קורא לכם לא להישמע להצהרות השקריות של שר האוצר המנסה בכל מחיר לשבור את העבודה המאורגנת, להפריט את מערכת החינוך ולהחתים מורים על חוזים אישיים ובכך להפוך אותם לעובדי קבלן", כתב יו"ר ארגון המורים. "נמשיך במאבק כל עוד יהיה בכך צורך. נדאג ונתמוך בציבור המורים והמנהלים במשך המאבק הזה".

בתוך כך, בחדשות 13 פורסם הערב לראשונה כי חרף השביתה הצפויה - במשרד החינוך פועלים לפתוח מסגרות לתיכונים תיכון בעוטף ובצפון.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2908242030' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_i2symdrk' duration='81']

אתמול פוצץ המשא ומתן בין ארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך, לאחר שלא נרשמה התקדמות במו"מ בין הצדדים בפגישה שערכו אמש. הממונה על השכר באוצר שיגר מכתב למרכז השלטון המקומי, עם הנחייה להיערך לאפשרות של לימודים במתכונת מצומצמת בתיכונים. במקביל, במשרד החינוך בחנו אפשרות לבקש צו מניעה. עם זאת, לפי גורמים במשרד - הסיכויים שיפנו לבית הדין לעבודה קטנים.

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שלישי הניח שר החינוך יואב קיש מתווה להסכם שכר בפני ארגון המורים והאוצר, שכולל תוספת של 2,000 שקלים לכל מורה. יו"ר ארגון המורים רן ארז תקף את קיש בחריפות, ואמר כי "אין מתווה 'חדש', יש נסיגה חמורה מהמתווה הפוגעני 'הישן': "כך נראה שר חינוך כושל, קיש מתגלה שוב כבובה של סמוטריץ'".