אחרי איום הוצאת החשבים מהרשתות החרדיות: הושגה פשרה עם האוצר

פרסום ראשון: לאחר שהחשב הכללי והממונה על התקציבים איימו כי יוציאו את החשבת ממספר רשתות חינוך חרדיות של ש"ס ויהדות התורה, שלמעשה יתנתקו מהמדינה, הושג מתווה פשרה. בין ההסכמות המסתמנות: יוגבר הפיקוח על הרשתות - והמדינה לא תכסה יותר על חובות במקרים של הלנת שכר. ההסכם צפוי להיחתם בשבוע הבא, גורמים באופוזיציה: "נותנים פרס לפושעים"

בית ספר
תלמידים בבית ספר חרדי (אילוסטרציה) | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

פרסום ראשון: אחרי האיום של החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, והממונה על התקציבים יוגב גרדוס, כי יוציאו את החשבת מרשתות החינוך החרדיות, השייכות לש"ס ויהדות התורה, ואף התנתקות מהמדינה - הושגו הסכמות עם משרד האוצר בנושא. במתווה הפשרה מסתמן כי יוגבר הפיקוח על הרשתות - והמדינה לא תכסה יותר על חובות במקרים של הלנת שכר. גורמים באופוזיציה מסרו לחדשות 13 בתגובה: "נותנים פרס לפושעים, מדובר בעוד נסיון למשוך זמן - שלא יעמוד במבחן בג"ץ".

אחרי דיונים ממושכים בחודשים האחרונים בין נציגי הרשתות, האוצר, משרד החינוך ומשרד המשפטים וארבעה ימים לפני פקיעת תוקף האיום בו יוצאו החשבים, גובש מתווה פשרה עקרוני בין האוצר לחרדים. בין ההסכמות המסתמנות: חשבת של האוצר לא תשמש יותר כנושאת משרה בעמותות - והרשתות ימנו מנהל כספים מטעמם; הרשתות יפתחו חשבונות בנק פרטיים ולא יפעלו יותר מחשבונות הבנק הממשלתיים, וכמו כן לא יפעלו יותר על גבי מערכות הכספים של הממשלה.

בנוסף, הרשתות יפעלו בהתאם לחוק חובת מכרזים והוראות תקנות הכספים והמשק, מה שלא קרה באופן גורף עד כה. הן יידרשו להקים מערכות מידע - מערכת כוח אדם ממוחשבת, שיבוץ עובדי הוראה ממוחשבת ומערכות כספים, שיאפשרו לבצע פיקוח ובקרה.

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

בקרת החשבת החיצונית תהיה בקרה שוטפת, תוך כדי התהליכים ולא רטרואקטיבית, כשמערך הבקרה יתרחב - ותחת החשבת יעבדו מספר עובדי מדינה. לבסוף, האוצר ילווה את הרשתות בבניית מערך ניהולי מאורגן - ימונה מנהל רכש, מנהל כספים ועוד שורה של בעלי תפקידים שיביטיחו התנהלות תקינה.

מכך, מסתמן כי הרשתות ימשיכו לקבל תקציב מלא מהמדינה, אבל יתנהלו כלכלית באופן עצמאי תחת עינה הפקוחה. גורמים באוצר סבורים כי מדובר במהלך דרמטי שמשרטט מחדש את מערכת היחסים בין המדינה לרשתות, שיאפשר לקבל הבנה יותר לגבי מה שקורה ברשתות. לא הכל יתבצע מייד, זה לא סוף פסוק ויש עוד דרך ארוכה. אבל זה צעד משמעותי בכיוון הנכון שיחולל שינוי בהתנהלות הקלוקלת של הרשתות עד כה.

בפברואר הודיע החשב הכללי לרשתות החינוך החרדיות של מפלגת ש"ס ויהדות התורה כי אם לא יבוצעו שינויים דרמטיים בהתנהלות הרשתות, שצוברות חובות ולא מתנהלות בשקיפות מול המדינה, הוא יוציא את החשבים באופן שיחשוף את הרשתות לתביעות ויביא לכך שמדינה לא תכסה יותר על החובות שמצטברים ברשתות.

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בתחילת החודש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את עובדי משרדו עקב איומם על הרשתות החרדיות, ובמכתב ששלח, תחת הכותרת "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה", כתב: "הגיעו לידי מכתבו של סגן החשב הכללי למנכ"ל רשת החינוך העצמאי ולרשת מעיין החינוך התורני מיום 5 ביוני, שכותרתו 'היערכות לניתוק הקשר בין הרשת למערכות המדינה', וכן נייר עמדה של אגף התקציבים מאותו היום הכולל המלצה דומה". בהמשך הבהיר, בשפה חריגה: "בכל הכבוד, מישהו כאן התבלבל".

ח"כ משה קינלי טור-פז מיש עתיד מסר בתגובה למתווה: "רשתות החינוך לא עמדו בתנאי החשב להציג תוכנית הבראה ולתקן את התנהלותם עד תחילת מאי. לאור זאת הוצאת החשבים בתחילת יולי מחוייבת על פי מכתב החשב הכללי מפברואר. לאחר שיוצאו החשבים יש למנות מנהל חיצוני שיקח אחריות על עמותות החינוך. יש לחייב את הרשתות להחזיר את הכספים שלקחו שלא כדין כולל התביעות שעומדות נגדם ואי הפרשת הפנסיות. זה כולל חבות אישית של מנהלי העמותות. כל תהליך אחר יהיה 'הנחת סלב' שהעמותות מקבלות שלא כדין על אף שהוזהרו מראש".